ذهن آگاهی

افرادی که مراقبه میکنند، شادتر، موفق تر و سلامت تر از کسانی هستند که این کار را انجام نمی دهند.

 

بسیار خوب، پشت چشم نازک نکنید. گاهی اوقات تنها چیزی که باعث میشود تا به اهدافمان نرسیم، نداشتن اندکی هدایت و راهنمایی است. خوشبختانه این مقاله میتواند راهنمایی های مورد نیاز شما برای استفاده از ذهن آگاهی در زندگی روزمره، (روند ) درمانی یا جلسات آموزشی تان، ارائه میدهد. بیایید آنها را بررسی کنیم:

4 فعالیت برای گروه درمانی ها و استفاده در گروه

در بسیاری از موارد ، گروه درمانی هایی که ذهن آگاهی را به کار گرفته اند ، نتایح رضایت بخشی گزارش داده اند. شواهد نشان می دهد ( که این روش ) ، به اندازه درمان های رفتاری شناختی (CBT) که از رویکرد های جهانی در روانشناسی بالینی است ، کارآیی دارد. (کوکووسکی،فلمینگ، هاولی، هوتا و آنتونی 2013) همچنین، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد درمان های گروهی بر پایه ذهن اگاهی به اندازه CBTهای فردی کارآمد هستند. امروزه که در دنیا، نسبت تعداد روانشناسان بالینی به تقاضا، کم است و درمان های فردی محدود و هزینه بر است، اثبات کارآمدی روش های گروه درمانی بر پایه ذهن آگاهی(group based mindfulness therapy)، خبر خوبی است. حتی اگر هم اکنون در هیچ دوره درمانی شرکت ندارید، اگر نیازی به مراجعه به روان درمانگر نمی کنید یا اگر روان درمانگری هستید که در پی ارتقاء مهارت هایش است، گروه هایی وجود دارند که با تمرکز بر ذهن آگاهی و بدون آنکه هدف شان درمان استرس، اضطراب یا دیگر مسایل سلامت روان باشد، تمرینات مراقبه ای را در سطوح مختلف (مبتدی تا حرفه ای) آموزش میدهند.(براچ،2014)

برنامه درمانی فلمینگ و کوکووسکی

هدف برنامه درمان گروهی بر پایه ذهن آگاهی فلمینگ و کوکووسکی (2007) ، کاهش اضطراب اجتماعی است. (این برنامه ) نمونه بسیار خوبی است تا ببینید چطور می توان تمرینات ذهن آگاهی را بخاطر منافع عدیده آن ، در برنامه های گروهی وارد کرد.موثر بودن تمرینات (برنامه) مذکور در درمان اختلال اضطراب اجتمای ، به اثبات رسیده و می توان آنها را ، ( بدلیل نتایج رضایت بخش) در سایر گروه ها نیز به کار برد . این برنامه شامل گروه های 8 نفره است که 2 ساعت در هفته ( بمدت 12 هفته ) با یکدیگر دیدار می کنند. هر جلسه به یک تمرین کوتاه ذهن آگاهی و و بحث پیرامون آن اختصاص دارد.

تمرینات ذهن آگاهی که در این برنامه استفاده می شود به شرح زیر است:

جلسه اول : تمرین کشمش

جلسه دوم : بررسی بدن

جلسه سوم : دیدن آگاهانه

جلسه چهارم : ذهن آگاهی نسبت به تنفس ، صداها و افکار

جلسه پنجم: تمرین پذیرش افکار و احساسات

جلسه ششم : پذیرش اضطراب اجتماعی

جلسه هفتم: مراقبه کوهستان

جلسه هشتم : پذیرش اصظراب اجتماعی

جلسه نهم : تمرکز بر تنفس بدون راهنمایی

جلسه دهم: مراقبه دریاچه

جلسه یازدهم : تمرکز تنفس هدایت نشده

از تمرینات ذهن آگاهی متفاوت زیادی در این جا یاد شده که بطور اختصاصی به گونه ای با یکدیگر تنظیم شده اند تا اختلال اضطراب اجتماعی را کاهش دهند؛ با این حال 3 تمرین اول ، معمولا در جلسات کار گروهی بکار می روند تا ذهن آگاهی را تقویت کنند.

 

 

منبع : www.positivepsycologygroup.com